Non-attending students are required to study an essay chosen from:
- F. Trinchieri Camiz, A. Ziino, Caravaggio: aspetti musicali e committenza, «Studi Musicali», XII, 1983, pp. 67-90.
- N. Pirrotta, Commedia dell'arte e opera, in "Scelte poetiche di musicisti. Teatro, poesia e musica da Willaert a Malipiero", Venezia, Marsilio, 1997, pp. 147-171.
- P. Gossett, Giuseppe Verdi and the Italian Risorgimento, «Proceedings of the American Philosophical Society», vol. 156, n. 3, 2012, pp. 271-282.
- S. Baldi, La velocità del fauno: i quattordici spettacoli dei Ballets Russes a Torino (1926-1927), «Rivista Italiana di Musicologia», XLVII, 2012, pp. 245-271.
It is recommended to contact the professor to obtain the Moodle code, to have access to pieces to listen which are mandatory to sustain the exam.
Students of the three-year degree course in Studi letterari e filosofici, wishing to take the exam in “Storia della canzone”, are exempted from the study of the texts in bibliography. Instead they will have to refer to the following texts:
- Gianni Borgna, Storia della canzone italiana (different editions)
- Stefano La Via, Poesia per musica e musica per poesia. Dai trovatori a Paolo Conte, Roma, Carocci, 2007 (reprint 2017); first part (print) and 6.2 of the second part (CD-Rom).
- Stefano Moscadelli, Introduzione, in Archivio d'autore: le carte di Fabrizio De André, inventario a cura di Marta Fabbrini e Stefano Moscadelli, Roma, MIBAC, 2012, pp. 9-41. Online: http://2.42.228.123/dgagaeta/dga/uploads/documents/Strumenti/53881d5a161...
Listen to the most part of the songs quoted in Borgna and La Via (6.2) is mandatory for the undergo of the exam.